Isnin, 29 Oktober 2012

Perjalanan yang tak dirancang....

 Perjalanan ke Cameron Highlands ini adalah ke berapa kalinya. Tak di rancang  pun main terjah je. Asalnya  naik ke atas dan turun pada hari yang sama tak nak stay.  Ada pulak yang syorkan untuk bermalam, tak puas kalau tak tidur kat tempat cuaca sejuk ni.  Kami pergi dengan dua buah kereta.  Jadi eloklah kami ambik penginapan di homestay saja.  Homestay yang dipilih di Taman Sedia siap buat tempahan mengejut.

  Dalam perjalanan kami singgah sekejap di Kg. Raja, rumah rakan lama hb. Alhamdulillah, kami  dijamu sate dan laksa...sedap.



    Baru je mulakan perjalanan sampai ke satu selekoh dah nampak kereta berderet-deret di depan.  Aduh... traffic jammed.  Ingatkan sekejap je.. tapi dah melarat  hingga ke lewat petang.  Memang kami tersalah langkah.  Rupanya ramai yang bercuti ke sana juga.  Tiada  pilihan lain kenalah mengikut arus kenderaan yang bersesak berkilo-kilo meter jauhnya. Ada yang sakit perut hmm..terpaksalah bertahan je..Nak buat macam mana.  Apalah yang ada sepanjang jalan tu nak cari tandas ke kedai ke apa pun takde.

   Makin parah bila petang dah beransur malam.  Rasanya dah berjam-jam dalam perjalanan tapi baru je sampai di Tringkap. Berhenti sekejap di sini ambik kesempatan beritahu tuan punya homestay yang kami masih tersangkut lagi  dalam kesesakan. Nak jadi cerita tuan tanah kedaung tu dah tak nak menunggu lagi. Ada orang lain yang masuk terus dia terima je...  Sampai di Brincang pukul 8.30 malam.  Jalan semakin sesak.  Ada yang sanggup meredah lawan arus.  Bising bunyi hon sana sini.  Geram betul dengan sikap pemandu yang tak bertimbangrasa.   Dah la memotong di sebelah kiri ikut lorong  kecemasan main masuk je.  Yang berani potong kiu bila bertembung dengan kereta dari arah depan mula gabra terus nak menghimpit masuk.  Kena pulak dengan yang degil tak nak beri laluan tu la yang buat sangkut lebih lama lagi.
Pasar malam yang menyebabkan laluan bertambah sesak


Kebetulan hari tu ada pasar malam bertambahlah sesak hingga tak boleh bergerak.  Pemilik kereta selamba je tingalkan kereta mereka di tepi-tepi jalan yang sempit.  Lebih teruk main order je melalui tingkap kereta. Lori-lori kecil peniaga pasar malam pun sama suka suki meletakkan kenderaan menghalang laluan.  Kenapalah takde penguatkuasa yang memantau kawasan ni.  Laluan alternatif takde. Nak ke mana pun inilah jalannya nan satu.  Kami berhenti lagi di stesen  minyak pekan Brincang.  Kereta bersusun-susun masuk mengalahkan R&R.
Stesen minyak macam R&R

Puas pusing-pusing kontek sana sini semua penginapan fullybooked laris macam goreng pisang panas.  Ada beberapa orang jugalah yang nak membantu tapi  harga tak masuk akal.  Maklumlah hari dah jauh malam dia fikir kita ni desperate sangat la.  Penginapan yang mewah mewah tu  tak berani  nak  tanya.  Tak sanggup nak bayar mahal semata-mata untuk nak releks beberapa jam je.
Akhirnya seorang pekerja hotel yang kesian tengok kami rekomen  menginap di Heritage Apartment masih ada yang kosong.  Alhamdulillah....   Selesai satu perkara.     

       
Masalah nak cari makan pulak..  Kebanyakan gerai/kedai makan tutup awal.  Food court tutup kul 11 malam.  Tuan punya kedai buat lawak. Dia tunjuk ke arah lampu yang tergantung di tengah-tengah food court itu.  Katanya itulah jam dia.  Kalau lampu itu padam tandanya kedai dah tutup.  Siap buat lawak macam dalam cerita P.Ramlee.  Walhal ramai lagi peniaga lain sibuk melayan pelanggan yang datang nak makan.   Hmmm...macam macam.

Ronda-ronda dari Tanah Rata ke Brincang dua tiga kali pusing.  Perut dah mencerut ditambah pulak dengan udara yang sejuk bangat. Mesti nak pekena yang panas panas  macam sup ke tom yam ke.  Nampakmya memang masalah besar.  Last singgah restoran mamak.  Suasana kecoh sikit sebab ramai orang.  Dah pukul 12 malam makan je apa yang ada.  Awal-awal lagi tuan punya apartmen tu pesan kalau makan kat sini kena hati-hati takut kena sembelih.  Memang kena sembelih pun.....  Tambah lagi di musim cuti perayaan dan cuti sekolah ramai orang dari luar yang datang.
Selepas makan kami pun meredah malam yang kian larut balik ke tempat penginapan.  Fuhhh...sejukkkk....

Sambung di N3 lain.....



2 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...