Ahad, 14 Oktober 2012

Menyelusuri kenangan di Lenggong...

     Memang teruja sangat nak tengok tempat yang bernama Lenggong di mana kami pernah tinggal di sana suatu ketika dulu.  Hari Sabtu kebetulan tidak ada apa-apa rancangan lain.  Pagi-pagi lagi kami bertolak sebab bercadang nak bersarapan di sana.  Perjalanan memang seronok di waktu pagi dengan cuaca yang dingin.   Sebagaimana yang saya pernah sebut dalam n3 yang lalu saya amat terpesona dengan pemandangan sepanjang jalan ke Lenggong.  Pemandangan sangat menarik dengan gunung ganang, bukit bukau, hutan dan tasik yang mengembalikan kita ke alam semula jadi (back to nature).  Entahlah kenapa hati saya sering terpukau dengan landskap yang sebegini.  Kalau tak silap saya banjaran disebelah kiri jalan Kuala Kangsar ke Lenggong itu ialah Banjaran Gunung Bintang dan sebelah kanan pula Banjaran Gunung Titiwangsa.
     Saya merasa sedikit terkilan sebab gambar-gambar yang saya ambil bagi merakamkan keindahan gunung ganang ini tidak menjadi.  

Pekan Lenggong berlatarbelakangkan gunung yang indah
Pekan Lenggong.  Inilah laluan saya tempuh setiap hari berjalan
kaki pergi balik ke sekolah
        Selepas  bersarapan di salah sebuah restoran di situ kami ronda-ronda di pasar minggu.  Memang meriah di sini sebab pasar mingguannya di adakan di kiri dan kanan jalan bahagian belakang pekan Lenggong.  Pasar di sebelah stesen bas dikhaskan bagi barang-barang basah seperti  ikan dan sayur-sayuran. Manakala di seberang jalan menjual pakaian, kasut, makanan dan lain-lain.  Macam-macam ada di jual di sini.

Di belakang tu stesen bas Lenggong.  Bas merah kuning milik Sy. Red and Yellow Omnibus
Pejabat Pos Lenggong





       Semasa bersekolah dulu jika sampai di  Pejabat Pos Lenggong ini bermakna baru separuh jalan ke sekolah.  Rumah kami terletak di Kampung Sekolah Perempuan betul-betul di hujung pekan Lenggong.  Selepas pejabat pos ini jauh ke depan lagi ialah Balai Polis Lenggong, SRJK Bukit Balai,  kuaters kerajaan, pejabat bomba, rumah rehat, menurun bukit sikit berdepan dengan sebuah jirat Cina tu lah sekolah saya.   Saya lebih suka ke sekolah dengan berjalan kaki je.  Kalau hari hujan tu terpaksa jugalah minta tolong ayahanda hantarkan.  
       Pada suatu ketika saya ada seorang  kawan nama Naemah Abdul Manaf berasal dari Chepor.  Dia pergi ke sekolah naik basikal. Oleh kerana saya suka berjalan kaki dia pun nak ikut sama.  Dia menyimpan basikal di rumah saya dan kami sama-sama menapak ke sekolah.   Habis kelas kami ke perpustakaan dan dah tentu menyinggah lepas satu ke satu kedai.  Habis tu mesti pekena ABC dekat stesen bas tu.  Bila habis je peperiksaan tingkatan tiga saya dah tidak berjumpa dia lagi.
        Pernah semasa saya seorang diri ke sekolah, waktu tu dah lewat sangat,  sebuah kereta berhenti di depan pejabat pos ni.  Tengok-tengok rupanya salah seorang cikgu yang mengajar di sekolah saya yang juga merupakan jiran sebelah rumah kami - Cikgu Dato' Hj. Meor Aris.  Kantoi... masa tu dah pun pukul 8 lebih.  Punyalah malu tapi nak tak nak terpaksa naik jugalah kereta beliau.  Kalau tak silap saya masa tu keretanya Ford Aglia berwarna biru.   Saya dapat tahu beliau telahpun kembali ke rahmatullah. Semoga Allah mencucuri rahmat ke atas rohnya.
         Kesempatan yang ada kami ambil peluang meninjau rumah-rumah yang saya pernah tinggal dulu.  Saya sebut rumah-rumah kerana ada banyak rumah yang saya dan keluarga menyewa di sini. Rumah yang pertama adalah kepunyaan seorang guru bernama Cikgu Nik.  Selepas itu kami berpindah menyewa sebuah rumah yang agak antik kepunyaan seorang yang bernama sama dengan ayahanda saya.  Rumah ini dibina dengan seni ukiran kayu melayu lama pada kekisi di beranda dan ukiran yang cantik di sekiling bumbung rumah.  Sayang sekali rumah ini sudah roboh kerana tiada sesiapa yang mengambilalih selepas tuan punya meninggal.  Kalau masih wujud lagi tentu rumah ini tinggi nilainya.  Ia terletak di belakang deretan kedai berdekatan simpang ke masjid.  Dulu kalau nak beli makanan pun mudah. Sebuah restoran yang saya masih ingat seorang pekerjanya bernama Mahmud berketurunan India Muslim hanya lima enam meter je dari tangga beranda. Hujung minggu pulak ada jualan pasar minggu betul-betul di depan laman rumah.  Kedai Pak Lasah dan apek menjual barangan runcit.  Pendek kata (macam si Labu cakap dalam filim Labu dan Labi) serba serbi mudah.
        Sahabat-sahabat bonda di kawasan rumah lama pun sering singgah ke rumah sebab bukanlah jauh sangat dengan rumah yang sebelumnya. Lagipun sambil-sambil membeli barangan di kedai singgah bertanya khabar.  Jiran sekeliling best sangat.  Kadang-kadang berborak dengan mereka hingga jauh malam berteman kopi dan sedikit kudapan. Apalagi kalau cerita-cerita hantu yang menjadi topik sembang. Di bulan puasa paling meriah masing-masing bertukar-tukar juadah. Sampai lima enam jenis tak habis dimakan.  Jiran-jiran sepakat bergotong-royong membuat dodol dan membakar lemang di laman rumah.  Di hari Asyura pulak berkumpul di rumah kami buat bubur   Pendek kata (...lagi) semangat kejiranan semasa dulu memang utuh tidak seperti pada masa kini yang semakin tawar dan longgar
         Keluarga kami tak tinggal lama di sini sebab berpindah lagi.  Tapi saya terpaksa tinggal di rumah ini bersama dengan kakak yang baru habis latihan di MPPM Melaka  kebetulan dapat posting mengajar di Sekolah Rendah Temelong daerah Lenggong.  Pada masa itu saya sudahpun mendaftar untuk tinggal di asrama kerana tidak dapat mengikut keluarga disebabkan dah hampir dengan tarikh peperiksaan. Oleh sebab rumah itu agak besar dan tidak  sesuai untuk kami yang tinggal berdua, kakak saya menyewa pula sebuah rumah yang berdekatan milik Encik Embun.  Selepas hampir setahun kakak saya pulak bertukar mengajar di sekolah lain  di daerah  Kuala Kangsar.  Tinggallah saya menyewa bilik dengan kawan-kawan di sebuah rumah di Kampung Sira dan kemudian berpindah lagi ke rumah lain di Bukit Senyum. Huh... boleh tahan panjangnya cerita berpindah randah ni.
          Ini gambar rumah pertama yang kami sekeluarga tinggal apabila mula-mula berpindah ke Lenggong terletak di Kampung Sekolah Perempuan. Terkejut juga saya tengok rumah ini masih kekal dan utuh seperti dulu walaupun dah berpuluh-puluh tahun dan keseluruhan strukturnya adalah daripada kayu.  Dan paling memeranjatkan pokok besar tempat kami lepak-lepak di depan rumah masih wujud lagi di situ!
Rumah sewa kami yang di tengah.
      Di belakang rumah ini ialah banjaran gunung yang waktu paginya berkabus.  Waktu itu sekitar penghujung tahun 60an di bahagian belakang rumah hanyalah sawah padi yang luas hingga mencecah ke kaki gunung.  Pokok-pokok yang nampak dalam gambar masa tu tidak ada.  Jadi pemandangan sawah  padi dan gunung tidak menghalang pemandangan  yang sangat-sangat indah.  Di bawah gunung tu pulak air terjun tempat berkelah. Airnya sejuk dan jernih.  Pesawah-pesawah hanya mengalirkan air dari gunung ini ke sawah mereka dengan membina parit ataupun tali air atau palong.  Di gunung ini juga tempat penduduk-penduduk di sini  mencari rotan.   Dan kalau ada rezeki membawa pulang seekor dua pelanduk hutan. Di kawasan ini juga ada beberapa buah rumah dan salah satunya milik keluarga Zamri.  Kini semuanya sudah berubah.  Suasana yang tenang damai diganti deruan kenderaan yang membelah kawasan sawah padi hasil dari pembinaan lebuhraya ke Gerik hingga ke Baling dan Kelantan.
Rumah Pak Haji Mahmud tempat belajar al-Quran

Di bawah rumah Mak Teh ini dulu ada lesung kaki tempat menumbuk beras
 dan kacang dijadikan tepung untuk buat kuih
       Sempat juga kami menjenguk Mak Teh jiran sekampung yang juga kawan baik arwah bonda saya.  Daripada cerita Mak Teh ramai jiran-jiran di situ yang sudah tiada.  Saya terimbau sejenak kenangan semasa tinggal di situ. Walaupun  keluarga kami dianggap sebagai 'orang luar' dan 'diuji' oleh sesetengah penduduk di situ pada mulanya tetapi setelah beberapa lama mereka menjadi sangat akrab malah hubungan seperti saudara mara sendiri.  Mungkinlah pada masa itu kami kurang faham dengan pertuturan mereka kerana dialek mereka yang berlainan.  Hinggakan pada hari pertama saya menjejakkan kaki di sekolah baru itu menjadi terpinga-pinga dan amat terasing.  Tak kenal  maka tak cinta.  Penduduk di situ adalah sahabat-sahabat baik ayahanda dan bonda.  Ramai daripada mereka sudah kembali menemui penciptaNya.  Pak Hj Mahmud dan isteri, Pakcik Basar dan isteri, Kak Endon dan suami, Pak Husin botak peniaga sayur,  Pakcik Harun, Kak Nab dan suami, dan ramai lagi yang sudah tiada.  Semoga roh mereka dicucuri rahmat oleh Allah s.w.t.

Sungai tempat mandi-mandi yang luas dan jernih kini parit sempit yang terpinggir


Mak Teh di pintu dapurnya.  Laman rumahnya tempat main konda kondi
      Kami berjanji dengan Mak Teh sekiranya ada umur dan rezeki diizinkan Allah akan kembali menjenguknya, satu-satunya warga lama yang  kami dapat menyambung silaturahim. Insya-Allah saya akan terus bercerita mengenai Lenggong yang amat mesra dalam ingatan saya.....

3 ulasan:

  1. Saya dulu pin duduk Lenggong 1966..1981

    BalasPadam
  2. Mcm familiar penulis ini. Tp masih x dapat mengingati wajah beliau. Terima kasih menulis ttg Lenggong...terutama kpg Sekolah Perempuan

    BalasPadam
  3. Kami pun duk kg sekolah.. umh dekat dengan umh penulis..

    BalasPadam

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...