Isnin, 31 Disember 2012

Mewarna batik canting...



 Saya masuk pertandingan mewarna batik.  Kelakar bunyinya.  Saya tak ada pengalaman langsung dalam hal mewarna batik ni.   Dah lama meninggalkan zaman sekolah.  Nak pegang berus pun rasa kekok apa lagi nak bermain dengan warna. Walaupun dulu subjek ini memang paling diminati dan ditunggu-tunggu tetapi masa telah menghakis semua bakat saya.  Lagipun teknik mewarna batik di atas kain sedikit berbeza daripada mewarnaya di atas kertas.


 Ada puan penasihat nampak....
    Bila dapat panggilan yang adik masuk bertanding (dia juga bidan terjun!) teringin pulak nak tengok dia mewarna.  Sampai di sana kebetulan masih ada tiga tempat yang kosong. Tetiba je rasa nak mencuba.  Biar betul!  Kalau orang tengok kononnya macam rileks je tapi tangan habis mengeletar.  Macam orang kena parkinson pun ada.  Letak je berus ke atas kain baru tau azabnya.  Dalam  hati berkata-kata boleh ke aku siapkan dalam masa yang ditetapkan.  Toleh ke kiri, ke kanan nampak orang lain punya cantik-cantik belaka.
Makcik ni bajet menang... hehehe..
     Sekali sekala terasa pemidang kain bergegar bila ada peserta terlanggar ataupun tersentuh agak kuat.  Terpercik jugalah warna ke atas kain yang nak diwarnakan. Ada juga peserta yang berbunyi, tapi bagi saya tak jadi hal.  Ini sekadar suka-suka dan ia satu pengalaman yang menarik.

Sebelah kiri menang tempat pertama (adik punya...)
     Akhirnya keputusan diumumkan adik yang menang tempat pertama!  Hasil  tangannya memang bagus.  Pilihan warnanya yang garang nampak menyerlah, ada tona yang menarik dan menepati kehendak ciri-ciri batik itu sendiri.

Inilah aku punya...


Tengok balik hasil kerja sendiri amatlah mendatarnya warna yang saya pilih. Terlalu polos. Senang kata tak ada daya penarik.  Hmm.. sekadar mencuba. Rasanya taklah terlalu lewat sangat untuk belajar, kan?


 
     Nampaknya orang yang menang nak belanja makan...hehehe...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...