Ahad, 17 Mac 2013

Aduhai Teluk Senangin....

Teluk Senangin... Oleh sebab tak bersedia dari awal mencari tempat ni memang naik hangin dibuatnya.   Masuk jalan ini tak betul, ikut jalan sana pun salah. Peliknya tak banyak papan tanda yang menunjuk arah ke tempat ini.  Rasanya ini menyukarkan bagi yang pertama kali datang ke sini.
 Jambatan RP Bainun yang merentangai Sungai Dinding. Di bawah jambatan ini adalah
port kegemaran kaki pancing 
 
 Akhirnya kami berhenti disebuah gerai makan yang nampaknya seperti belum bersedia nak buka perniagaannya lagi.  Baru je nak beri salam pemilik gerai itu seorang wanita dan anak perempuannya menjerit-jerit berlari dengan kayu dan penyapu..  Terperanjat saya... rupaya beberapa ekor monyet sedang melarikan telur yang dicuri dari bahagian dapurnya.  Hehehe.. mereka ni selalu datang mencuri makanan kalau tak ada orang yang mengawasi, kata pemilik gerai tu.  Dialah yang menunjukkan arah nak ke tempat ini.  Jenuh jugalah mencari baru terjumpa simpang ke jalan ni.

Pintu masuk ke kawasan pantai
Jalan masuk ke tempat ini menempuh kawasan ladang kelapa sawit di kiri kanan jalan.  Tak banyak kenderaan yang lalu di jalan ni.  Kalau di hujung minggu pun sepi macam ni bayangkanlah berapa kenderaan yang melalui tempat ini pada hari-hari biasa. Keadaan jalan pun berlubang dan tidak berapa rata.  Kita takkan menyangka bahawa di hujung jalan ini ada satu tempat bersantai di tepi laut yang agak menarik jugalah.  Boleh dikatakan tempat ini masih belum dimajukan sepenuhnya bagi tujuan pelancongan.  

 

  Kebanyakan chalet di sini diusahakan sendiri oleh tuan-tuan tanah yang berhampiran dengan kawasan pantai.  Selepas mencari-cari mana satu yang menarik kami singgah di sebuah kedai makan.  Rupanya tauke kedai ini tuanpunya chalet yang berderet di situ.  Kami dipelawa melihat keadaan kawasan chalet miliknya.  Kawasan pantai disitu hanya dibenarkan bagi penyewa chaletnya sahaja.  Nampaknya ada keselamatan dan kebersihan pun agak terjamin.  Menurutnya chalet-chalet miliknya memang tidak pernah kosong apa lagi di hujung minggu atau cuti umum.  Kalau bercadang untuk bermalam lebih baik menempah awal.


Pokok-pokok rhu yang di tanam memagari kawasan ini memberi pemandangan yang menarik dan sedikit keredupan. Kawasan sekelilingnya juga agak bersih berbanding kawasan-kawasan yang lain.


Lihatlah kawasan pantainya lebih luas dan landai.  Kalau menginap di sini tidaklah perlu berjalan jauh untuk ke pantai kerana chalet ini terletak betul-betul di kawasan pantai.

Seterusnya kami ronda-ronda di kawasan sekitar meninjau rumah-rumah penginapan  di kawasan yang agak lebih jauh ke dalam sedikit.  Rata-rata rumah penginapan di sini tak menahan kosnya kalau dibandingkan dengan kemudahan-kemudahan yang ada di sini.
     Di perhatikan tidak ada sebuah pun kedai bagi barang-barang keperluan harian.  Sekiranya nak bermalam di sini kenalah bersedia membawa barang-barang keperluan peribadi.  Kami mendapat tahu peniaga-peniaga makanan pun hanya berjualan sewaktu hujung minggu dan dan cuti umum sahaja,  Pekerjaan utama penduduk-penduduk disini ialah nelayan.  Bagi mereka yang mempunyai tanah yang luas dan berhampiran dengan pantai lebih ke arah mengusahakan chalet-chalet.


 

Pemandangan di pantai ini memang indah. Sayang tempat ini kurang di promosikan.  Di kejauhan terbentang Pulau Pangkor sebuah lagi destinasi percutian yang menarik di negeri Perak.
   
Lepas mandi baru terasa gatal-gatal pada badan...hehehe..
    
Namun di sebalik keindahan pantai yang terbentang luas itu ada sesuatu yang mencacatkan pemandangan.  Hati benar-benar kecewa dengan sikap pengunjung-pengunjung yang meninggalkan sampah sarap selepas digunakan dan dibiar berserakan di pesisir pantai.  Inilah bukti rendahnya kesedaran sivik di kalangan masyarakat kita...
Bau sisa makanan yang berselerak di celah-celah semak dan pangkal pokok ini memang tidak  senang dibuatnya untuk duduk bersantai lama di situ. Nampaknya pihak yang berkenaan kenalah pantau hal ini.  Jika perkara ini dibiarkan berterusan kesudahannya tempat yang menarik ini akan hanya tinggal kenangan sajalah. 

1 ulasan:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...